DE KTM 1290 SUPER DUKE R EN EVO VOOR 2022

De onverminderd populaire KTM 1290 SUPER DUKE R brult 2022 in met nieuwe kleurstellingen en de semi-actieve WP APEX-vering van de tweede generatie. In zijn spoor neemt hij ook zijn EVO-broertje mee.

Het paradepaardje van KTM’s straat line-up maakte in 2020 de meest radicale verandering mee, met de nodige finetuning en technische verbeteringen. De KTM 1290 SUPER DUKE R voor 2020 onderging daarbij ook nog eens een aanzienlijke gewichtsbesparing, te danken aan het verbeterde LC8-motorblok. Uiteraard werd het elektronicapakket eveneens herzien, waardoor THE BEAST op technologisch vlak één van de meest geavanceerde naked bikes in zijn segment is.

Voor modeljaar 2022 introduceert KTM een EVO-versie, die aan alle wensen van de veeleisende rijder tegemoet komt. De KTM 1290 SUPER DUKE R EVO voor 2022 doet er nog een schepje bovenop. Deze uitvoering beschikt namelijk over nog meer baanbrekende technologieën, waaronder de semi-actieve WP APEX-vering van de tweede generatie.

Dankzij de nieuwe semi-actieve technologie (SAT) behoudt de KTM 1290 SUPER DUKE R EVO zijn ongeëvenaarde brute kracht die kenmerkend is voor deze hyper-naked en kan dat vermogen ook nog eens breder inzetten. Met een druk op de knop kan THE BEAST transformeren van een comfortabele, pijlsnelle motorfiets op slechte wegen naar een genadeloos circuitmonster dat zich in elke bocht vastbijt.

Er zijn standaard drie dempingsmodi beschikbaar: COMFORT, STREET en SPORT. De veervoorspanning van de monoshock aan de achterzijde kan in het betreffende menu op het TFT-scherm in tien stappen (maximaal 20 mm) worden ingesteld, afhankelijk van de eisen van de rijder. Het instellingsbereik ligt tussen de 0 en 100% en de veervoorspanning stel je in per stappen van 10%, oftewel 2 mm.

Het optionele SUSPENSION PRO-pakket biedt naast de standaard veringsinstellingen nog eens drie extra dempingsmodi: TRACK, ADVANCED en AUTO.

– TRACK is de meest stugge instelling. Deze modus is intern ontwikkeld door de KTM-testrijders, met als doel de ideale instelling te bieden voor gebruik op circuits. Met name een geschikte modus voor snelle racetracks waar extra ondersteuning bij hard remmen nodig is.
– ADVANCED biedt rijders de mogelijkheid om een dempingsniveau tussen 1 en 8 te kiezen voor zowel de voorvork en monoschok. Deze modus is bedoeld voor technische rijders die hun prestaties nog verder willen optimaliseren en de veringsinstellingen willen finetunen. Op die manier stem je de vering perfect af op je eigen rijstijl.
– AUTO is de intelligentste modus van de drie. De modus herkent de verschillende rijstijlen en stemt de demping van de vering automatisch daarop af: zachter en comfortabeler als je door de stad rijdt en harder en nauwkeuriger als je agressief over een bergpas knalt. De volledig automatische wisseling tussen de verschillende instellingen gebeurt vrijwel direct en zonder onderbrekingen.

SUSPENSION PRO biedt ook drie automatische niveau-instellingen voor de veervoorspanning: LOW, STANDARD en HIGH. Hierdoor wordt de vering automatisch op het gewicht van de rijder afgestemd en zijn er drie gedefinieerde geometrieën te realiseren:
– AUTO-STANDARD: neutrale en gebalanceerde geometrie.
– AUTO-LOW: ontspannen, minder agressieve, comfortabelere geometrie met lagere zadelhoogte.
– AUTO-HIGH: agressieve, wendbare geometrie bedoeld voor een aanvallende rijstijl op tracks, met een stuggere voorvering.

Een andere optionele feature van SUSPENSION PRO is de anti-duikinstelling die ervoor zorgt dat de voorvork niet te diep inveert als je hard remt. Deze instelling kun je uiteraard, net als de meeste elektronische functies, ook uitschakelen.

De KTM 1290 SUPER DUKE R en KTM 1290 SUPER DUKE R EVO beschikken over de rijmodi RAIN, STREET, SPORT en de optionele modi TRACK en PERFORMANCE waarbij rijders een verbeterde feedback krijgen over het gedrag van de motor, de traction control en de wheelie-control minder krachtig reageert. Deze modi kunnen in een handomdraai worden ingeschakeld.

Gas geven is nog gemakkelijker geworden dankzij de nieuwe gashendel met een kleinere draaihoek van 65 graden. Dat is een goede 7 graden minder dan zijn voorganger. De R&D-afdeling van KTM ontwikkelde deze oplossing om een snellere en gevoeligere gasrespons te bieden, maar ook om de buiging van pols en elleboog bij vol gas te verminderen.

De KTM 1290 SUPER DUKE R en KTM 1290 SUPER DUKE R EVO hebben hun agressieve look behouden, maar er zijn wel twee nieuwe kleurstellingen bijgekomen. De bekende kleurstelling met blauw en oranje wordt geflankeerd door de volledig nieuwe kleurstelling. De combinatie van zilver en oranje benadrukt de agressieve en brute aantrekkingskracht van de KTM 1290 SUPER DUKE R nog eens extra. Het kenmerkende oranje frame, dat alleen beschikbaar is voor KTM’s R-modellen, en de vlammend oranje velgen geven direct een niet mis te verstane waarschuwing af: THE BEAST is klaar voor de aanval.

Er is een hele reeks aan KTM PowerParts ontwikkeld waarmee je je motorfiets personaliseert voor een nog intensere ervaring. Met de specifieke performance-producten uit het uitgebreide KTM PowerWear-assortiment kunnen rijders alles geven wat ze in zich hebben en hun READY TO RACE-prestaties nog een extra boost geven.

De KTM 1290 SUPER DUKE R en KTM 1290 SUPER DUKE R EVO voor 2022 staan vanaf begin 2022 in de showroom van Vos Oss Motoren. Ga voor meer informatie naar ktm.com.

KTM 1290 Super Duke R 2022

KTM 1290 Super Duke R 2022

KTM 1290 Super Duke R EVO 2022

KTM 1290 Super Duke R EVO 2022